0

Miuncheno (Vokietija) Vėžio tyrimų centras įspėja apie kai kurių drastiškų dietų pasekmes ir badavimą, mat tai gali paspartinti ligos progresavimą. Todėl sergant vėžiu, svarbu valgyti gerai subalansuotą maistą ir vengti kai kurių produktų, kurie gali Jums pakenkti. Ko reikėtų atsisakyti ir kuo papildyti dienos racioną, jei Jus pykina ar sunku ryti, skaitykite toliau...

Kadangi esame visi labai skirtingi ir organizmas ne vienodai reaguoja į ligas ir jų gydymą, nėra ir universalios dietos vėžiu sergantiems žmonėms. Jeigu ieškotumėme informacijos internete, rastumėme daug pasiūlymų, ką valgyti ir ko reikėtų vengti. Prieš pradėdami vartoti kokį nors naują produktą, būtinai pasitarkite su savo gydytoju. Medikai įspėja apie kai kurių drastiškų dietų pasekmes ir badavimą, mat tai gali paspartinti ligos progresavimą. Todėl svarbu valgyti gerai subalansuotą maistą ir vengti kai kurių produktų, kurie gali Jums pakenkti. O dietas gali rekomenduoti tik specialistas!

Maistas, kurio rekomenduojama atsisakyti: 

  • Venkite labai koloringo maisto, jei jo gausa viršija energijos suvartojimą.
  • Vartokite mažiau riebalų, druskos, alkoholio, mėsos.
  • Venkite bulvių su lupenomis ir tų, kurios Jums kelia įtarimą – daug akučių ar pažaliavę kraštai. Tokiose bulvėse gausu solanino ir čakonino, kurie intensyviau kaupiasi pažaliavusiose bulvėse ir luobelėje. Šie alkaloidai, patekę į žmogaus organizmą slopina fermentus, dėl kurių atsiranda neurologinė simptomatika: mieguistumas, pykinimas, dusulys, vėmimas bei viduriavimas.
  • Venkite oksalato rūgšties turinčių daržovių ir augalų. Oksalatas yra rūgštynėse, kiškio kopūstuose, rabarbaruose.
  • Venkite cianido rūgšties turinčių produktų - karčiųjų migdolų, patiekalų su vyšnių ar persikų kauliukais.
  • Pasistenkite vengti daržovių, kurios užaugintos neaiškiomis sąlygomis. Jose gali būti gausu nitratų. Nitratų kiekis nekinta daržoves laikant, o didžiausi nitratų kiekiai randami po luobele arba kotuose, priklausomai nuo daržovės rūšies. Nitratai ir nitritai yra naudojami taip pat, kaip konservantai mėsos gaminiams. Šios medžiagos stabdo mikroorganizmų augimą, lėtina baltymų skilimą, mėsai suteikia maloniai rausvą spalvą, nes fiksuoja spalvinį mėsos pigmentą, mioglobiną. Didžiausi nitratų kiekiai randami virtose dešrose, kumpyje. Blogiausia, kai nitratai ir nitritai sureaguoja ir tampa nitrozaminais. Nitrozaminai ir kiti nitrojunginiai, veikiant tam tikroms organizmo fermentinėms sistemoms arba joms net nedalyvaujant, gali būti toksisški ir kancerogeniški. Vieni jų pažeidžia kepenų audinį, kiti - kraujo, limfos ar virškinimo sistemas. Nedidelių, bet dažnų jų dozių poveikiai sumuojasi. Tiriant nitrozaminų koncentracijas įvairiuose maisto produktuose, nustatyta, kad jei produktai technologiškai neapdoroti, tai nitrozaminų koncentracija juose labai maža arba šių kenksmingų junginių visai nėra, jie atsiranda tik po terminio apdorojimo. Nitrozaminams susidaryti trukdo vitaminas C ir selenas.
  • Venkite kraujo krešėjimą skatinančių medžiagų turinčio maisto produktų, pvz.: ankštinių augalų.
  • Nevalgykite supelijusio maisto. Jame gali būti didelis kiekis afloksino, kuris priklauso vienai stipriausių natūraliai atsirandančių kancerogeninių medžiagų grupei.
  • Nevartokite maito, kuriame yra dažiklių.
  • Nevalgykite pusgaminių, visada valgykite tik šviežią maistą.
     

Ką valgyti?

Kaip jau minėjome, ne visi produktai reikalingi visiems žmonėms, tačiau kai kurios rekomendacijos gali būti taikomos visiems, kurie serga vėžiu:

Jums reikalinga stiprinti imuninę sistemą ir gauti kuo daugiau energijos. Rekomenduojama pasirinkti subalansuotą ir praturtintą natūraliais vitaminais dietą. Joje turi būti gausu šviežių daržovių, augalinės kilmės maisto ir produktų turinčių daug ląstelienos. Tokia dieta rekomenduojama ir tiems, kurie neserga. Pagrindinis tikslas – palaikyti noramlų kūno svorį, nes pykinimas, anoreksija, vėmimas gali Jūsų kūno svorį gerokai sumažinti, o tai nėra gerai.

  • Jums maistas turi būti parinktas pagal Jūsų organizmo poreikius ir sunaudojamą energiją.
  • Jūsų maiste turėtų būti antioksidantų ir karotinoidų. Pastarųjų yra morkose, pomidoruose, apelsinuose. Pastaraisiais metais buvo pastebėta, kad karotinoidai atlieka svarbų vaidmenį, užkertant kelią vėžiniams susirgimams, širdies bei akių ligoms.
  • Jūsų maiste turėtų būti seleno.
  • Antibakterinių daržovių - česnako ir svogūno.
  • Šviežių vaisių ir daržovių.
  • Grūdų.
  • Valgykite šviežų sūrį ir natūralų jogurtą.
  • Riebalus ir sviestą keiskite į augalinį aliejų, tačiau nepadauginkite.
  • Gerkite daug arbatos ir natūralius (naminius) gėrimus iš vaisių ir uogų.
     

Rekomenduojama sergantiems vėžiu suvalgyti penkias vaisių ir dažovių porcijas per dieną. 

Ką valgyti, jei Jus pykina?

  • Valgykite dažnai ir mažomis porcijomis
  • Gerkite pykinimą mažinančias arbatas (pelyno ar gencijonų šaknų arbatą. Gencijonai liaudies medicinoje naudojami virškinimui gerinti, skausmams virškinimo trakte mažinti. Šakniastiebiuose ir šaknyse esančios karčiosios medžiagos skatina vidaus sekrecijų organų veiklą, skatina apetitą, todėl tinka ir anoreksijos kankinamiems ligoniams.) Tik arbatų nesaldinkite.
  • Pabandykite pasiruošti lengvus užkandžius ir pabandykite naujus receptus.
  • Ryte rekomenduojama valgyti duonos skrebučius ar krekerius.
  • Pavalgę neskubėkite atsigulti.
  • Jei jaučiate, kad tuoj pykins, kvėpuokite giliai.
  • Renkitės patogiais rūbais. 

Jei Jums sunku ryti:

Jei Jums yra disfagija – taip vadinamas rijimo sutrikimas, kurio metu apsunksta maisto slinkimas nuo burnos iki skrandžio, Jums patariama vengti maisto:

  • Kuris yra kietas, sprangus ir sukelia skausmą.
  • Jums negalima naudoti burnos higienos produktų, kuriuose yra alkoholio ar druskos.
  • Nerekomenduojama gerti rūgščių sulčių.
  • Palaukite kol maistas atvės.
  • Maistas neturi būti aštrus.
  • Venkite tabako gaminių ir alkoholio.

 

Parengta pagal Deutsches Grunes Kreuz informaciją.

 

Skaitykite daugiau patarimų:


Maisto pasirinkimas

 

Rašyti komentarą


Security code  

2019 m. lapkričio 17 d., Sekmadienis