0

Vienos ligos užklumpa bet ką ir bet kada, kitos yra tiesiogiai susijusios su kuria nors svarbia žmogaus identiteto dalimi, rašo portalas delfi.lt

Rūkymas – žalingas įprotis, kuris gali sukelti vėžį ir širdies ligas, tačiau laikui bėgant jis tampa žmogaus identiteto dalimi, dėl to mesti rūkyti yra daug sunkiau.

Tokios ligos kaip krūties ar kiaušidžių vėžys dažniausiai užklumpa moteris. Tarp jų ir moters tapatybės yra stipri sąsaja, nes krūtys ir kiaušidės atlieka svarbų reprodukcinį vaidmenį, o krūtys paprastai dar yra ir svarbi moters išvaizdos dalis.

Ši sąsaja tarp ligos ir identiteto yra labai svarbi, nes gali turėti įtakos ligų prevencijos metodų veiksmingumui. Pavyzdžiui, kai kurios organizacijos vykdo sąmoningumo ugdymo kampanijas, raginančias moteris reguliariai tikrintis krūtis ir atlikti mamogramas. Vienos kampanijos yra sėkmingos, kitos - nelabai. Kokie veiksniai lemia jų rezultatus?

„Vartotojų tyrimų žurnalo“ numeryje buvo publikuoti tyrimai, kuriuos atliko Stefano Puntoni, Steven Sweldens ir Nader Tavassoli. Straipsnyje teigiama, kad santykis tarp ligos ir tapatybės gali sumažinti kai kurių kampanijų efektyvumą.

Vienų tyrimų metu moterys buvo padalintos į dvi grupes ir paprašytos perskaityti skirtingas krūties vėžio prevencijos reklamas. Pirmajai grupei buvo duota reklama, akcentuojanti moters tapatybę. Ji prasidėjo šukiu „Ei, moterie! Taip, tu!“ ir buvo iliustruota moterų nuotraukomis bei rožiniais kaspinėliais.

Kita dalyvių grupė skaitė reklamą, kuri neakcentavo moters identiteto. Ji prasidėjo šūkiu „Ei, tu!“ ir joje nebuvo moterų nuotraukų.

Perskaičiusios šias reklamas, moterys buvo paprašytos įvertinti savo riziką susirgti įvairiomis ligomis, tarp jų ir krūties vėžiu. Dalyvės, kurioms buvo rodoma į moteris nukreipta reklama, savo riziką susirgti krūties vėžiu įvertino mažesniais balais nei tos, kurios skaitė reklamas, neakcentuojančias moters tapatybės.

Kitoje tyrimo dalyje moterims buvo rodomos kiaušidžių vėžio prevencijos reklamos. Moterys, kurios skaitė reklamą, akcentuojančią moters identitetą, paaukojo mažiau pinigų šios ligos prevencijos tyrimams nei tos, kurioms buvo duota neutrali reklama.

Šis tyrimas parodė, kad pajutę grėsmę savo identitetui, žmonės stengiasi neįsisąmoninti informacijos, kuri sukelia nemalonius jausmus. Šiuos tyrimus patvirtina ir kiti, kurių metu moterys geriau įsiminė krūties vėžio prevencijos reklamas, kai jose nebuvo minimos moterys.

Autoriai teigia, kad žmogus geriau įsisavina informaciją, kuri nekelia grėsmės jo tapatybei. Kitaip tariant, žiūrėdama į krūties vėžio prevencijos reklamą moteris gali pasijusti nejaukiai ir nukreipti dėmesį kitur.

Tyrėjai sako, kad šios baimę keliančios žinutės yra efektyvesnės, kai pirmiausiai pripažįstama, jog tam tikras dalykas kelia baimę. Tai patvirtino tyrimas, kurio metu moterys turėjo pirmiausiai nurodyti, kaip smarkiai jos bijo susirgti tam tikromis ligomis, ir tik tada, perskaičiusios reklamą, įvertinti savo riziką jomis susirgti.

Paaiškėjo, kad moterys, kurioms buvo rodomos į moteris nukreipta reklama, savo riziką susirgti šiomis ligomis įvertino lygiai taip pat, kaip ir tos, kurios skaitė reklamą, skirtą abiems lytims. Kitaip tariant, pripažinimas, kad krūties vėžio rizika yra reali, padėjo dalyvėms suvokti, kad jos rizikuoja ja susirgti.

Šie tyrimai paaiškina, kodėl taip sunku įtikinti žmones nustoti daryti tai, kas kenkia jų sveikatai, ir imtis prevencinių priemonių. Daugybė ligų kelia grėsmę mūsų identitetui. Mes nenorime įsisąmoninti informacijos, kuri kėsinasi į mūsų tapatybę, todėl nusprendžiame ją ignoruoti.

Tyrimų rezultatai gali padėti išmokti dvi pamokas. Jei siekiate įtikinti žmones, kad prevencinis elgesys yra labai svarbus, tai darykite taip, kad santykis tarp ligos ir identiteto būtų kuo silpnesnis. O jei patys matote informaciją, kuri jums atrodo grėsminga, visų pirma pripažinkite, kad tokia yra ir liga. Tai padės suvokti, kad jūsų elgesys ir įsitikinimai neturi būti valdomi baimės.

 

delfi.lt

 

Rašyti komentarą


Security code  

2024 m. balandžio 24 d., Trečiadienis