4

Išrūgos, sanskritu – dadhimanda (dadhi – „gaunamas plakant, maišant“; manda – „skystas“, „kaip vandenynas“), yra pieno serumas, išsiskiriantis, kaitinant rūgpienį varškei ir sūriui pagaminti. Mušant grietinėlę, tai yra gaminant sviestą, išsiskiria pasukos. Išrūgos ir pasukos nuo seno buvo vertinamos Lietuvoje. Išrūgas ypač vertina ir Ajurveda, rašo portalas „Vakarų Lietuvos medicina“.

woman_milk_glass.jpg

Gausu maistinių medžiagų 

Išrūgose lieka 50 proc. pieno maistinių medžiagų: tirpių baltymų, laktozės, vitaminų, mineralinių medžiagų. Išrūgose esantys baltymai α - laktoalbuminas ir β - laktoglobulinas labai svarbūs organizmui. Išrūgose taip pat gausu lizino ir triptofano bei sieros (metionino ir cistino) turinčių amino rūgščių, vandenyje tirpių vitaminų, organinių rūgščių, mineralinių medžiagų: kalcio, fosforo, natrio ir chloro. 

Pieno baltymus sudaro kazeinas (80 proc.) bei išrūginiai baltymai (20 proc.). Gaminant fermentinius sūrius, varškę bei varškės sūrius į juos pereina kazeinas, o į išrūgas - išrūginiai (išrūgų) baltymai. Išrūginius baltymus sudaro medžiagų grupės, vadinamos albuminais (α-laktoalbuminas ir kraujo serumo albuminas) ir globulinais (imunoglobulinais). 

Raumenims atstatyti 

Išrūgų baltymai yra svarbūs mitybos požiūriu, nes jų turtinga ir subalansuota amino rūgščių sudėtis. Greta aukštos biologinės vertės, išrūgų baltymai turtingi amino rūgščių - valino, leucino, izoleucino, kurios sudaro apytiksliai 1/3 dalį raumens baltymo. 

Išrūgų baltymas idealiai tinka raumenims atstatyti po treniruotės. Išrūgų baltymas greitai rezorbuojamas (įsiurbiamas) virškinimo trakte, amino rūgštys greitai patenka į kraują ir panaudojimos baltymų sintezei. Išrūgų baltymas turi stiprų anabolinį (raumenį atstatantį) poveikį organizmui, todėl ypač svarbus vartoti sportininkams iš karto po treniruotės arba anksti ryte. 

Sportininkams iš išrūgų gaminami maisto papildai. Devintajame dešimtmetyje išrūgų baltymų milteliai sukėlė tikrą perversmą maisto papildų rinkoje ir išstūme iš lyderio pozicijų kiaušinių baltymų produktus. Mokslininkai nustatė, kad išrūgų baltymai geriau skatina baltymų sintezę - procesą, dėl kurio padidėja raumenų apimtys. Išrūgų baltymai yra žymiai lengviau ir greičiau įsisavinami nei kiti baltymai, yra itin didelės biologinės vertės -didžioji jų pasisavinta dalis pasilieka organizme. 

Nauji tyrimai rodo, kad išrūgų baltymai padeda sumažinti tam tikrų vėžio formų riziką, sureguliuoti kraujo spaudimą, sustiprinti imuninę sistemą. 

Beta laktoglobulinas - didžiausias baltymų junginys, turtingas šakotųjų aminorūgščių grandžių (BCAA). Alfa laktalbuminas yra itin lengvai ir greitai raumenų pasisavinamas išrūgų junginys. Albumino peptidai - pieno baltymų hidrolizatai, kuriuose gausu vitaminų, mineralų ir kitų medžiagų. Albuminai turi glutationo - labai svarbaus antioksidatoriaus. Organizme sintetinamas imunoglobulinas saugo jį nuo svetimkūnių, padeda stiprinti imuninę sistemą.

To paties poveikio yra ir antibakterinėmis savybėmis pasižymintys laktoferinas bei laktoperoksidas. 

Gausu lecitino 

Piene riebalų rutulėliai yra padengti specialia membrana, sudaryta iš fosfolipidų bei kitų biologiškai aktyvių medžiagų. Fosfolipidai susideda iš teigiamai nervų sistemą veikiančio lecitino (pasukose jo yra 0,1-0,3 proc.) bei kefalino. Lecitinas yra nervų ląstelių ir skaidulų mielino apvalkalo pagrindas. Vartoti lecitiną tinka profilaktiškai bei gydant ligas, susijusias su nervų sistemos sutrikimais.

Lecitinas palankiai veikia protinį vystymąsi, stiprina atmintį, padeda susikaupti ir išlaikyti dėmesį. Lecitinas dalyvauja daugelyje biocheminių procesų, mažina cholesterolio kiekį kraujyje, saugo kepenis nuo žalingo konservantų, insekticidų, toksinų, vaistinių preparatų, alkoholio poveikio. Dėl lecitino trūkumo tulžyje sutrinka riebalų metabolizmas ir susidaro tulžies akmenų. Normalus lytinių liaukų funkcionavimas taip pat dažnai priklauso nuo lecitino kiekio produktuose. 

100 mg išrūgų ar pasukų yra apie 250 mg natūralaus lecitino. 

Išrūgose yra didelis laktozės kiekis. Laktozė - gyvulinės kilmės angliavandenis, randamas tik piene. Virškinamajame trakte laktozė stimuliuoja pieno rūgšties bakterijų augimą, mažindama puvimo bakterijų vystymąsi. Taip aktyvinama organizmo apsauginė sistema. 

Išrūgose esančias maisto medžiagas gerai pasisavina žmogaus organizmas. Tai mažiausiai kalorijų turintis pieno produktas. Pieno išrūgos slopina rūgimo procesus organizme, skatina virškinamojo trakto veiklą, ypač naudingos, sumažėjus skrandžio sulčių rūgštingumui. Švedijos Lundo universiteto mokslininkai nustatė, kad išrūgos skatina insulino išsiskyrimą ir mažina hiperglikemiją sergant antrojo tipo diabetu. 

Kosmetikos priemonė 

Geriausia išrūgas vartoti rytais, prieš treniruotes ir po jų, galima tarp valgymų ir prieš miegą.

Išrūgos - pati geriausia kosmetinė priemonė, vertingesnė už geriausius kremus odos priežiūrai, puikiai lyginanti raukšles, aktyviai atstatanti ir sustiprinanti odą po žiemos.

Gerina veido spalvą, giliai drėkina veido odą. Nuostabus efektas pasiekiamas naudojant išrūgas 15 - 30 dienų.

Išrūgos valo ir maitina galvos odą, stiprina plaukus. Stipresnio efekto pasiekiama, išrūgas sumaišius su varnalėšų šaknų nuoviru ir reguliariai geriant.

Receptas plaukams stiprinti: pašildyti išrūgas iki 40 - 50 laipsnių, įdėti keletą šaukštų avižinių dribsnių. Gauta tiršta mase ištepti plaukus ir uždengti plėvele ar rankšluosčiu trisdešimčiai minučių. Perskalauti šiltu vandeniu.

Išrūgos gerai malšina alkį ir troškulį ir tinkamos naudoti kaip lieknėjimo priemonė.

Išrūgos naikina pigmentines dėmes. 

Padeda virškinimui 

Išrūgos didina virškinimo ugnį ir subalansuoja visų konstitucijų žmones (vatа, pitа ir kaphа). Padeda esant daugeliui virškinimo sutrikimų: užkietėjus viduriams, nevirškinant ir praradus apetitą. Ajurvedos išmintis moko, kad asmuo, kuris geria išrūgas ir pasukas, niekada nesusirgs, o liga, gydoma išrūgomis ar pasukomis, niekada nepasikartos. Jos laikomos „stebuklingu gėrimu" ir daugelyje Indijos šeimų yra vartojamos kasdien. 

Išrūgas ir pasukas galima derinti su vaisių ar daržovių, augalų sultimis. Labiausiai tam tinka šviežiai išspaustos dilgėlių, kiaulpienių ir garšvos sultys. Galima pridėti prieskonių. 

Dėl mažo riebalų kiekio pasukos nekaloringos, o dėl savo sudėties - ypač vertingos. Vidutiniškai 100 g išrūgų energinė vertė prilygsta 101 kJ arba 24 kcal. 

Išrūgos kaip priedai naudojami gaminant duoną, krekerius, tešlą. Iš jų gaminami tiesioginio vartojimo maisto produktai ir pusfabrikačiai maisto pramonei. Šveicarijoje išrūgos naudojamos gaminant gaiviuosius gėrimus. Islandijoje gaminama pieno išrūgų misa.

Išrūgas Hipokrato laikais gydytojai skirdavo kaip priešnuodį, šlakams iš organizmo šalinti, apsinuodijus nekokybiškais maisto produktais ar sergant lėtinėmis kepenų ligomis. Senovės Romoje buvo įrengtos gydyklos, kuriose išrūgos būdavo vartojamos išoriškai, norint sustandinti ir atjauninti sveiką odą, ir geriamos, sergant odos ligomis.

Senovėje netgi karves šerdavo tam tikromis vaistažolėmis, kad veikliųjų medžiagų turėtų pienas ir išrūgos. Praėjusiame šimtmetyje Alpėse veikė daugybė klestinčių kurortų, kur buvo gydoma karvių pieno išrūgomis.

Išrūgos buvo geriamos, jose maudomasi ir, sumaišius su druskų prisotintais vandenimis, jomis skalaujama gerklė.

Išrūgos taip pat buvo vartojamos nuo lėtinio vidurių užkietėjimo, kepenų ir kasos veiklai pagerinti, kraujui, odai ir visam organizmui valyti.

Išrūgos yra labai naudingos gerųjų žarnyno bakterijų gyvavimo sąlygoms pagerinti, šalutiniams produktams iš virškinamojo trakto pašalinti, kepenų darbo krūviui sumažinti, pažeistų kepenų reabilitacijai palengvinti. Išrūgos ypač naudingos padidėjus kraujospūdžiui, antsvoriui, riebalų bei cholesterolio kiekiui kraujyje.

 

Parengė Žilvinas Užkuraitis

vlmedicina.lt

 

Skaitykite daugiau:

Maitinkimės sveikai

 

 

 

Rašyti komentarą


Security code  

Komentara  

#4 Elena 2014-09-29
Mėgstu išrūgas. Geriu dar šiltas. Mano organizmas jomis džaugiasi ir maitinasi.
Quote
#3 Agne 2014-03-09
Ne tik sveika,bet ir skanu,jeigu dar idejus uogienes :)
Quote
#2 xyz 2013-12-08
Šitie skaičiai jau keliuose šaltiniuose. Nesuprantu, kaip 100-e mg išrūgų gali būti 250 mg lecitino?
Quote
#1 Vyts 2012-07-28
100 mg išrūgų ar pasukų yra apie 250 mg natūralaus lecitino. 100ml tikriausiai reik rasyt
Quote
2019 m. rugpjūčio 19 d., Pirmadienis