1

dviratis_simon_jarratt_corbis.jpgOro tarša ir miestiečių nejudrumas nerimą kelia pasaulio didžiųjų miestų administracijoms. Vadovaudamiesi Pasaulio sveikatos ir kitų organizacijų rekomendacijomis, miestai ragina žmones daugiau judėti patiems, atsisakyti automobilių tuomet, kada jie nebūtini ir daugiau naudotis viešuoju transportu, dviračiais ar judėti patiems.

„Automatizacijos lygiu Vilnius nedaug atsilieka nuo didžiųjų Europos miestų. Dideli transporto srautai bei susidarantys kamščiai kelia vairuotojų bei aplinkinių namų gyventojų nepasitenkinimą. Tai sąlygoja neigiamus aplinkos kokybės pokyčius. Apie 76 proc. oro teršalų atsiradimo mieste priežastis - automobilių išmetamos dujos bei suodžiai. Mobilumo plėtra labai svarbi tiek gerinant aplinkos kokybę, tiek didinant gyventojų fizinį aktyvumą“, - sako Vilniaus sveiko miesto biuro direktorė Danguolė Vaitkienė.

Vilniaus sveiko miesto biuras bendradarbiauja su Bulgarija, Čekija, Prancūzija, Airija, Italija, Lenkija, Portugalija, Rumunija, Slovėnija ir Ispanija, keičiantis gerąją patirtimi propaguojant alternatyvųjį transportą. Kartu su šiomis šalimis buvo paruoštas projektas Added Value, kurio tikslas - skatinti alternatyvų transportą bei mobilumo plėtrą Vilniaus mieste. Taip Vilniaus mieste buvo atrinkti 5 viešbučiai (Centrum, Atrium, Apia, Karolina ir Crown Plaza), kurie skatins pasirinkti mažiau teršiantį visuomeninį miesto transportą, dviračius ar kitą švarią ir sveiką transporto priemonę. Pagal šią programą penki atrinkti viešbučiai gavo po penkis dviračius.

„Tikimės, kad šie viešbučiai taps pavyzdžiu kitiems Vilniaus miesto viešbučiams propaguojant mobilumą ir tuo pačiu miesto svečiams parodys Vilniaus kultūrinį paveldą bei gerins turizmo įvaizdį“, - sako D. Vaitkienė.

Vilniaus sveiko miesto biurą neramina tai, kad pastaruoju metu daugelis žmonių gyvena hipodinamijos, t.y. nepakankamo fizinio aktyvumo sąlygomis. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad ilgalaikis nejudrumas gali tapti pagrindine daugelio, net ir kai kurių onkologinių ligų priežastimi.

Nejudrumo pasekmės

Akademikas A.Bergas nustatė, kad prieš 100 metų fizinis darbas sudarė apie 95% viso žmogaus darbo, o pastaruoju metu - vos 1%. Todėl žmonėms, neturintiems galimybės pakankamai judėti darbo metu, rekomenduojama daugiau judėti laisvalaikiu, nes nejudrus, dažnai sėdimas darbas gali pridaryti daug žalos sveikatai.

Judėjimo nauda sveikatai

  • JAV mokslininkai nustatė, kad reguliarus bėgiojimas net 25% sumažino šios šalies gyventojų sergamumą širdies ir kraujagyslių ligomis.
  • Reguliarus judėjimas akivaizdžiai mažina krūties ir storosios žarnos vėžio riziką;
  • Medikų tvirtinimu, sportas - efektyvi grūdinimosi priemonė, todėl sportuodami dar ir stipriname imuninę sistemą.
  • Fizinis aktyvumas padeda išsaugoti gerą kaulų, sąnarių, raumenų būklę.
  • Sportas padeda atsikratyti streso, įveikti depresiją.
  • Aktyviai judant suaktyvėja antinkščių, skydliaukės ir kitų vidaus sekrecijos liaukų veikla, taip pat hormonų gamyba.
  • Reguliariai mankštinantis ir laikantis griežtai nurodytos dietos, galima išsigydyti II tipo diabetą.

 

Kokį judėjimo būdą pasirinkti?

Jų yra daugybė, tačiau svarbiausia - sporto šaką pasirinkti pagal sveikatą, temperamentą ir poreikius. Pravartu žinoti, kad skirtingos sporto šakos sveikatą veikia nevienodai.

Aktyvus vaikščiojimas

Vaikščiojimas naudingas visiems kūno raumenims. Greitasis ėjimas ypač tinka vidutinio amžiaus žmonėms, nesergantiems sunkiomis širdies ligomis.

Bėgimas

Puikiai stiprina sveikatą ir suteikia daug teigiamų emocijų. Bėgimas ypač tinka žmonėms, turintiems antsvorio ar didesnį cholesterolio kiekį kraujyje. Tačiau turint sveikatos sutrikimų, dėl treniruočių reikėtų pasitarti su gydytoju.

Mankšta

Nesudėtingi fiziniai pratimai ne tik treniruoja kūną, bet ir teigiamai veikia širdies, plaučių funkcijas, reguliuoja kraujospūdį.

Aerobika

Tinkamai parinkti aerobikos pratimai saugo nuo širdies ir kraujagyslių ligų, diabeto, nutukimo, artrito, gydo depresiją, gerina medžiagų apykaitą, stiprina imuninę sistemą, padeda išsaugoti sveikus sąnarius.

Jėgos treniruotės

Pratimai atliekami ir su svarmenimis, ir be jų. Atliekant pratimus stiprėja viso kūno raumenys, jie tampa atsparesni traumoms, taip pat sumažėja arba visai išnyksta nugaros skausmai. Šis sportas ypač tinka metabolinėmis ligomis, ypač cukriniu diabetu sergantiems žmonėms.

Plaukimas

Plaukimas teigiamai veikia širdies ir plaučių darbą, puikiai atpalaiduoja, nuima stresą. Vandens sportas tinka žmonėms, besiskundžiantiems sąnarių skausmais bei sergantiems varikozinėmis venų ligomis.

Joga

Puikiai veikia centrinę nervų sistemą, normalizuoja kraujospūdį, padeda esant stuburo bėdoms. Joga labai gelbsti visais sudėtingais judėjimo atvejais, kai sergama ne viena liga ir įprasti judėjimo būdai neleidžiami.


Apie galimybes judėti Vilniaus mieste, skaitykite www.vsmb.lt

 

©Įveikligą.lt

Corbis nuotr.

 

 

Rašyti komentarą


Security code  

Komentara  

#1 Dominyka 2009-12-30
Va, kad tik nebaisu dabar butu parkuose vaikscioti, butu visai gerai. Gal kai baigsis krize, savivaldybe pasius i parkus daugiau patruliu...
Quote
2018 m. rugpjūčio 21 d., Antradienis